Seat Exeo

Exeo powstał na bazie A4 B7. Swoją premierę obchodził w 2008 roku, czyli wtedy kiedy B7 wyszedł już z produkcji a było produkowane B8. Exeo jest projektem, który miał być próbą przeniesienia produkcji starszego modelu i produkcji pod tańszą marką. Marka Seat, podobnie jak Skoda należy do tej samej grupy co Audi: Volkswagen AG. Produkcję zaprzestano w 2013 roku.

Czytaj więcej: Seat Exeo

A4 Allroad

Pierwsze "Audi Allroad" czyli kombi z podwyższonym prześwitem i napędem na wszystkie koła występowało w Audi A6 C5 od 1999 roku. Samochód nie był typowym SUV-em, lecz normalnym podwyższonym kombi z plastikowymi osłonami błotników typowymi dla samochodów SUV. Do ciekawostek należy też fakt, że auto to występowało w wersji 7-mio miejscowej - specjalnie dla rodzin wielodzietnych.

Czytaj więcej: A4 Allroad

Konkurencja A4

A4 należy do samochód klasy średniej premium. Jest to klasa droższych, lepszych samochodów klasy średniej. W tej klasie A4 ma odwiecznych konkurentów, pozostałych przedstawicieli tzw. niemieckiej trójki:

Jako jedyne z niemieckiej trójki posiada przedni a nie tylny napęd w standardzie. Kiedyś, za czasów B5 i starych Audi 80 było to dużą zaletą, gdyż dzięki temu średniej klasy Audi było łatwe do opanowania przez mało zaawansowanych kierowców. Dziś, dzięki bardzo zaawansowanym systemom kontroli trakcji, praktycznie nie ma to wpływu na bezpieczeństwo. Przewaga standardowego napędu została więc zniwelowana.

A4 posiada jednak najbardziej zaawansowany napęd na 4 koła Quattro.

Dodatkowo Audi słynie z lepiej zabezpieczonych przed korozją nadwozi.

Na rynku europejskim A4 konkuruje dość często z Alfa Romeo 159 (dawniej 156). Ten model, również jak Audi, posiada standardowo przedni napęd (w niektórych wersjach również na wszystkie cztery koła).

Xenon

Standardowo w B5, B6 i B7 występują reflektory halogenowe. W B8 xenon jest standardem, choć jeszcze na początku produkcji nie był. Reflektory ksenonowe wytwarzają około 2 razy więcej światła niż zwykłe halogeny. Jadąc nocą samochodem od razu wiemy czy posiadamy ksenony czy zwykłe halogeny, różnica jest potężna. Żywotność palników ksenonowych jest także znacznie większa niż konwencjonalnych żarówek H7.

"Długie" światła ksenonowe

Standardowo gdy mówi się że samochód posiada ksenony na myśli ma się zwykłe światła mijania. A co ze światłami długimi? W popularnych konstrukcjach są one zwykłymi żarówkami H7. Dlaczego? Reflektor ksenonowy choć mocniejszy, potrzebuje czasu by osiągnąć pełną moc, nie da się go od razu załączyć. W przypadku świateł długich musi być możliwość szybkiego mignięcia. Stąd w przypadku ksenonów również dla świateł długich, zwanych również drogowymi czy szosowymi, wymagana jest dość skomplikowana konstrukcja, w której palnik świeci cały czas a jedynie jego część jest zasłonięta i następuje odsłonięta w przypadku załączenia długich. Taka funkcja nazywa się w B8 Reflektory ksenonowe plus.

Problemy z DPF

Typowe problemy to zatkany filtr DPF bądź filtr, który ciągle chce się oczyszczać. Problemy z DPF, czyli filtrem cząstek stałych pojawiają się w dwóch przypadkach:

  • samochód posiada duży przebieg i filtr cząstek po prostu się już "skończył"
  • są inne problemy z silnikiem

Jakie są typowe problemy z silnikiem, które szybko doprowadzają do zatkania DPF?

Turbosprężarka, która "bierze olej" jest jedną z najczęstszych przyczyn problemów z DPF. Olej, który przedostaje się do układu dolotowego nie jest spalany przez silnik ale dostaje się prosto do filtra powodując jego zatykanie. Samochód nie musi brać znacznych ilości oleju, aby się tak działo! Turbina może przepuszczać olej tylko przy wysokim obciążeniu silnika (gwałtowne przyśpieszanie) a podczas normalnej eksploatacji działać prawidłowo. Przez co podczas przyśpieszania przedostaje się dużo oleju ale gdyby brać pod uwagę zużycie na 1000 km jest ono minimalne

Jak więc poznać że turbo przepuszcza olej? Układ dolotowy za turbiną będzie mokry z oleju.

Jak usnąć usterkę? Należy zregenerować turbinę i wyczyścić układ dolotowy z oleju.